POSJETITE KURAN.BA
 
 

mu*dzize u hadisu

Abdulvaris Ribo | Saff br/str. 47

Ovaj hadis je jedna od Poslanikovih, s.a.v.s., mu'džiza, dokaz istinitosti poslanstva s kojim je došao. Hadis je izrecen prije cetrnaest vijekova, kada je medicina bila na veoma niskom stepenu znanstvenih otkrica, i Poslanik, s.a.v.s., nije nikako mogao saznati etape covjekovog stvaranja u maternici, ali ga je o tome obavjestio Sveznajuci Stvoritelj i Istinski Vladar





Prenosi se od Ebu Abdurrahmana, Abdullaha ibn Mes'uda, neka je Allah zadovoljan njim, da je rekao: "Pricao nam je Allahov Poslanik, s.a.v.s., a on istinu govori i istina mu kao objava dolazi: Uistinu se svako od vas, u utrobi svoje majke, oblikuje cetrdeset dana kao kap sjemena, zatim biva kao ugrušak isto toliko, zatim biva kao gruda mesa isto toliko, a zatim mu se pošalje melek pa mu udahne dušu i propišu mu se cetiri stvari: propiše mu se nafaka, koliko ce živjeti (edžel), kakva ce djela raditi i da li ce biti sretan ili nesretan. Tako mi Onoga pored kojeg drugog boga nema, neko od vas ce raditi djela stanovnika Dženneta sve dok izmedu njega i Dženneta ne bude koliko je lakat, ali ce ga preteci ono što je propisano, pa ce raditi djela stanovnika vatre i uci ce u nju. I neko od vas ce raditi djela stanovnika vatre, sve dok izmedu njega i vatre ne ostane koliko je lakat, ali ce ga preteci ono što mu je propisano, pa ce raditi djela stanovnika Dženneta i uci u njega". (Buharija - poglavlje o kaderu i Muslim - poglavlje o kaderu )

K o m e n t a r :


Kaže Uzvišeni: " Mi smo, zaista, covjeka od biti zemlje stvorili, zatim ga kao kap sjemena na sigurno mjesto stavili (maternica), pa onda kap sjemena ugruškom ucinili, zatim od ugruška grudu mesa stvorili, pa od grude mesa kosti napravili, a onda kosti mesom zaodjenuli, i poslije ga kao, drugo (živo) stvorenje oživljujemo, pa neka je Uzvišen Allah, najljepši Stvoritelj." (Prijevod znacenja - El-Mu'minun, 12 - 14. )

Hadis i ajet koji su prethodno navedeni upucuju covjeka na razmišljanje o svom nastanku i o Mocnom Svoritelju koji daje da covjek prolazi kroz ove periode stvaranja. Uzvišeni Allah je Svemocan, i da je htio mogao je odmah stvoriti covjeka kao potpuno živo bice, ali ga stvara na ovaj zanimljiv nacin, da bi oni koji su razumom obdareni pouku izvukli i shvatili kolika je moc Uzvišenog Stvoritelja.


Zašto ne razmisliš

Nakon što je covjek saznao od cega je nastao i kolika je moc Onoga koji ga je stvorio, odakle mu onda tolika smjelost i odvažnost da bude nepokoran, ohol i griješan prema Uzvišenom Stvoritelju. Uistinu je covjek lakomislen i neznalica.


Zašto mi ne bismo iskoristili svoj razum i razmislili o svom nastanku? Ako razmislimo o procesu svog stvaranja u utrobi majke, vidjet cemo znamenja i znamenja. Taj dio koji formira oko, zašto formira baš oko? Da li je obaviješten o sustavu svjetlosti i njenim propisima i zakonitostima, te je tebi uredio aparat kojim ceš gledati nakon izlaska iz majcine utrobe? Ko je obavijestio taj dio sjemena da ceš ti izaci iz majcine utrobe i da ce ti trebati dva oka? Ko je dao oku rožnjacu, bionjacu i mrežnjacu ciji jedan sloj sacinjava trideset miliona krvnih sudova i tri miliona ocnih osjetilnih štapica? Svaki zdrav razum ce doci do zakljucka, na osnovu ovih dešavanja u majcinoj utrobi i procesu nastanka covjeka, da time upravlja Sveznajuci Stvoritelj, koji zna šta stvara. Ovo su samo dokazi Allahovog postojanja i moci pri stvaraju covjeka, dok su dokazi u prirodi i njenim procesima i pojavama mnogo brojniji i gotovo da se ne mogu prebrojati.

Ali i pred ovih Allahovih znamenja u prirodi i u samom coveku, rijetki su oni koji izvlace pouku i koji su shvatili da su Allahovi robovi. Kaže Uzvišeni: "Proklet neka je covjek ! Koliko je on samo nezahvalan! Od cega ga On stvara? Od kapi sjemena ga stvori i ono što je dobro za njega pripremi i pravi put mu dostupnim ucini, zatim mu život oduzme i ucini ga da bude sahranjen, i poslije ce ga, kada On bude htio, oživjeti". (Prijevod znacenja - 'Abesa, 17-22.)


Nastanak i razvoj covjeka

U ovom hadisu nas Allahov Poslanik, s.a.v.s., obavještava kako nastaje covjek i kaže: "Svako od vas se formira u utrobi svoje majke." Pod formiranjem se misli na prvobitno spajanje spermatozoida i jajne celije i to je prva faza nastanka covjeka. Kaže Imam El Kurtubi, neka mu se Allah smiluje: "Covjekovo sjeme, nakon izbacivanja snagom ljudskog spolnog nagona, dolazi u maternicu rasuto i razbacano, pa ga Uzvišeni Allah, dž.š., sabere i sakupi na mjestu zaceca." Rijeci ovog uvaženog islamskog ucenjaka potvrdila je i savremena medicina koja je otkrila da su spermatozoidi koje covjek ubacuje u maternicu mnogobrojni i da su nakon ubacivanja razasuti po maternici, ali se samo jedan od njih spoji sa jajašcem.


Kap sjemena

Prvi period, nakon spajanja spermatozoida i jajašca, embrion biva u obliku kapi, a ta kap je u stvari ljudsko sjeme i taj period traje cetrdeset dana.


Ugrušak

Kaže Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Zatim biva kao ugrušak isto toliko dana." Ovo je drugi period kroz koji prolazi embrion i u ovom periodu biva u obliku guste zgrušane krvi. U ovoj fazi naziva se još i zakvacak (a'lek), zato što se zakvaci za ono što dodiruje. Kaže Uzvišeni :"Stvara covjeka od zakvacka." (Prijevod znacenja - El-Alek, 2.)


Gruda mesa

- U trecem periodu embrion je u obliku grude mesa ili komada mesa a velicina mu je, ravna velicini ljudskog zalogaja.


Zatim mu udahne dušu

Melek udahnjuje covjeku dušu nakon sto dvadeset dana od zaceca, i sama majka, koja nosi dijete u svojoj utrobi, osjeti kada dijete oživi, tj. kada mu melek udahne dušu. Nakon udahnjivanja duše embrion postaje živo bice. šta je duša? To je pitanje koje je postavljeno i Poslaniku, s.a.v.s., pa mu je Allah, dž.š., objavio slijedeci ajet: "Pitaju te o duši. Reci: šta je duša - samo Gospodar moj zna, a vama je dato samo malo znanja." (Prijevod znacenja - El-Isra' 85.)


Vjerovanje u odredbu

"I propišu mu se cetiri stvari: nafaka, edžel, kakva ce djela raditi i da li ce biti sretan ili nesretan". Ovaj dio hadisa se dotice jedne veoma bitne stvari, temelja islamskog vjerovanja, a to je vjerovanje u Allahovo odredenje. Ovo vjerovanje se veže za savršeno i neograniceno Allahovo znanje. On zna šta je bilo, šta ce biti i zna kako bi se desilo, da se desi ono što se nije desilo. I na osnovu ovog savršenog znanja Allah, dž.š., je propisao ljudima nafaku koju ce postici tokom života sve dok ne umre, dobra i loša djela koja ce raditi i da li ce biti od sretnih ili nesretnih. Medutim, ovo Allahovo znanje ne negira covjeku slobodu izbora namjere, jer ova cinjenica ne znaci da je covjek prisiljen.


Dokazi Kur'ana i sunneta koji potvrduju covjeku slobodu volje i izbora su mnogobrojni.

Djela su prema završnici


Djela koja ljudi cine na ovome svijetu neminovno moraju biti u skladu sa onim što im je Allah, dž.š., prethodno zapisao, pa kome bude zapisano da je od stanovnika Dženneta, neminovno je da radi dobra djela koja ce ga uvesti u Džennet, pa makar jedan dio svoga života radio djela stanovnika vatre. Tako isto kome bude zapisano da je od stanovnika vatre, Allah da nas sacuva, neminovno je da radi djela stanovnika vatre, koja ce ga uvesti u nju, pa makar jedan dio svoga života radio djela stanovnika Dženneta.

Znaci, u obzir se uzima covjekova završnica života, odnosno s kakvim djelima covjek okonca svoj život, tako ce mjesto i naci na onom svijetu.


Koristi hadisa:

Islamski ucenjaci su iz ovog hadisa izvukli razne pouke i poruke, od kojih cemo navesti neke:


-U hadisu je podstrek na dovu, da covjek moli Uzvišenog Allaha da ga ucvrsti u vjeri sve dok ga ne sretne. Prenosi se od Enesa, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "O Ti koji okreceš srca, ucvrsti naša srca na Tvojoj vjeri." (Bilježi ga Buhari, a Albani ga je ocijenio vjerodostojnim)

-Podsticaj da se covjek utjece Allahu od loše završnice. Prve generacije ovog ummeta su strahovale za svoju završnicu, tako da su neki od njih govorili: "Ništa oci ne može rasplakati kao što ih može rasplakati ono što je prethodno zapisano." Zato, Allahov rob, ne bi trebao da bude zadivljen svojim djelima nego treba da je uvijek u strahu od Allahove kazne i nadi u Njegovu milost.


-Cinjenica je da ce svaki insan ako ude u Džennet, uci Allahovom milošcu, pa cak i Allahov Poslanik, s.a.v.s., kako stoji u hadisu, ali ne smijemo se osloniti samo na Allahovu milost, vec treba da se potrudimo da tu milost zaslužimo dobrim djelima

-Nakon što smo saznali ko nas je stvorio i kako smo nastali, dužnost nam je da zahvaljujemo Onome koji nas ja stvorio u najljepšem obliku, a zatim nam pokazao put dobra i put zla. Ta zahvalnost biva srcem, jezikom i djelima, a ovo trece je najvažnije.


-Imajuci na umu da Allah, dž.š., daje opskrbu i pravedno je raspodjeljuje medu ljudima, covjek treba da bude zadovoljan nafakom koju posjeduje i ne treba da prodaje svoju vjeru i svoje srce radi povecanja opskrbe, jer na taj nacin nece postici osim onoliko koliko mu je vec prije Allah odredio.

-Smrt i život su u Allahovim rukama i covjek nece umrijeti dok ne potroši svoju nafaku i godine koje su mu odredene za život, pa zbog toga ne treba da se boji nikog kada je u pitanju borba za ovu vjeru i treba da bude odvažan i hrabar.


1. Neki islamski ucenjaci kažu da je Allah, dž.š., dao da se covjek razvija kroz ove periode u majcinoj utrobi iz milosti i blagosti prema majci, jer Allah je kadar da stvori covjeka odjednom u njegovom potpunom obliku.

2. Neki islamski ucenjaci smatraju da je dozvoljen abortus, kao olakšica, ako u dijete još nije udahnuta duša, analogno dozvoljenoj ejakulaciji van ženskog spolnog organa radi sprecavanja trudnoce. Medutim, ovaj stav je neprihvatljiv, jer stvaranje embriona pocinje u obliku kapi nakon što se ustabili u maternici. Dokaz za ovo je hadis Allahovog Poslanika u kojem se kaže: "Kada od zaceca prode cetrdeset i dvije noci", a u drugoj predaji: "cetrdeset i nekoliko noci", Allah, dž.š., pošalje meleka, pa oblikuje zametak i stvori mu sluh, vid, kožu meso i kosti". (Muslim - poglavlje o kaderu 5/497.) Kaže Ibn Redžeb: "Jedna skupina islamskih pravnika je olakšala ženi da može uciniti abortus sve dok se djetetu ne udahne duša i smatraju to kao ejakulaciju van maternice radi sprjecavanja trudnoce. Ovaj stav je neprihvatljiv i slab, jer je embrion zacet i oblikovan, a kod ejakulacije van maternice dijete uopce ne postoji, jer nije zaceto, nego se tim cinom sprecava zacece, a ako Allah hoce da se dijete zacne, nece ga sprijeciti ni ejakulacija van maternice.


3. Iz ovog hadisa, takoder, možemo izvuci da je proživljenje nepobitna istina, jer Onaj koji je kadar da stvori covjeka iz kapi tekucine, kadar je i da ga ponovo povrati nakon smrti i nakon što prah postane. Neki islamski ucenjaci ovaj hadis uzimaju za dokaz ako se desi pobacaj djeteta nakon cetvrtog mjeseca trudnoce klanja mu se dženaza, jer mu je udahnuta duša. Allah, opet, najbolje zna. I, na kraju, neka je hvaljen Uzvišeni Allah koji kaže u plemenitom Kur'anu: "Zar covjek misli da ce biti zanemaren i da nece odgovarati? Zar nije bio kao kap sjemena koja se ubaci, zatim ugrušak kome On onda razmjer odredi i skladnim mu lik ucini, i od njega onda dvije vrste, muškarca i ženu stvori, i zar Taj nije kadar da mrtve oživi." (Prijevod znacenja - El-Kijame, 36-40.)